خب دوستان قصد داریم در این پست بریم سراغ یک فیلم. اونم موسیقی فیلم دانکرک, فیلمی که در سال ۲۰۱۷ توانست نامزد دریافت ۵ جایزه اسکار شود که توانست سه تای آنها را از آن خود کند. کارگردانی و نویسندگی و تهیه کنندگی این فیلم را کریستوفر نولان (Christopher Nolan) انجام داده و یار همیشگی او هانس زیمر (Hans Zimmer) آلبوم موسیقی زیبای آن را خلق کرده است. در ادامه راتن تمیتوز شما را به مطالعه نقد اختصاصی موسیقی این فیلم و دانلود موسیقی فیلم دعوت می کند.

نقد اختصاصی آهنگ های فیلم Dunkirk 

وقتی که کریستوفر نولان برای اولین بار هانس زیمر را برای ساخت موسیقی متن فیلمش انتخاب کرد. آن بازسازی ریسکی بتمن, او یکی از مهمترین تصمیم ها را در تاریخ سینما گرفت. در طول تاریخ کارگران ها و آهنگسازان مختلفی با یک دیگر تیم شده اند از جمله اسپلینبرگ / جان ویلیامز و برتون / دنی الفمن اما برای من بهترین هم تیمی ها نولان و زیمر بوده اند.

 

در ده سال اخیر آهنگ های هانس زیمر برای فیلم های نولان جزء بهترین کارهای آن سال, برای من بوده است.

فیلم های “شوالیه تاریکی – The dark knight” و “تلقین – Inception” و “در میان ستارگان – Interstellar” جزء ۲۰ آلبوم موسیقی متن برتر همه دوران ها برای من بوده اند.

ایده های نولان گاهی اوقات به شدت پرتنش هستند و نیاز به صدایی هماهنگ دارند.

اصلا نمیتوانم فیلم های نولان را بدون آهنگسازی زیمر تصور کنند.

فکر میکنم تنها زیمر میتواند درک کافی را از موسیقی مورد نیاز فیلم های نولان داشته باشد.

 

نقش موسیقی متن در فیلم های نولان

هر چه جلوتر می رویم و سال ها را پشت سر می گذاریم ساخت موسیقی متن فیلم برای فیلم های نولان سخت تر و هیجان انگیز تر می شود و نقش موسیقی در فیلم های نولان بیشتر می شود.

میتوانم تصور کنم هر دو آهنگساز و کارگردان برای خلاقیت بیشتر در کار خود یک دیگر را به چالش می کشند.

مثلا نوشتن شخصیت پیچیده کاراکتر جوکر در فیلم شوالیه تاریکی و همچنین نمایش موزیکال انعطاف پذیری ذهن در فیلم تلقین (Inception) و همچنین موسیقی فوق العاده ای که برای فیلم در میان ستارگان خلق شده بود که به زیبایی نمایانگر فضا بود.

 

به نظر شما همکاری آن دو دیگر چه چیزی را میتواند به ارمغان آورد؟ به نظر من یک مورد وجود داشت که آن دو هنوز تجربه نکرده بودند و آن فیلم جنگی بود. و آن فیلمی دیالوگ محور نیست, تنش و احساس تنها از طریق جزئیات بصری که نولان خلق کرده بود و موسیقی متن فوق العاده ای که هانس زیمر خلق کرده بود به بیننده منتقل میشد. آنها دقیقا در نقطه ای بودند که کارگردانی و آهنگسازی نقش به سزایی را بازی می کند. بخوبی از پس آن بر آمدند.

موسیقی فیلم جنگی

بهترین موسیقی متن همه دوران ها برای من از فیلمی درباره ی جنگ جهانی دوم می آید. موسیقی متن آن را هم Hans Zimmer خلق کرده اما برای کارگردانی با سبک و سیاق متفاوت, ترنس مالیک (Terrence Mallick). شباهتی بین دو فیلم “The thin red line” و “Dunkirk” وجود دارد این است که هر دو فیلمی جنگی برای جنگ جهانی هستند. احساسات و عواطف و مونولوگ های درونی شخصیت اصلی مرکزیت داستان است.

 

حتی قبل از این که موسیقی فیلم ساخته شود می دانستم موسیقی متفاوتی خواهد بود.

چون که هر زمان زیمر موسیقی برای نولان ساخته است از قوه تخیلش به خوبی استفاده کرده است.

برای هر فیلمی این کار را انجام نمی دهد. زیمر قوه تخیلش را در بست در اختیار فیلم های نولان قرار می دهد.

او تم و موسیقی فیلم را فراموش میکند فقط چیزی را خلق می کند که در خدمت فیلم باشد.

افرادی که به دنبال موسیقی ملودیک و تم مانند هستند زیاد جذب این آلبوم نخواهند شد.

موسیقی فیلم دانکرک فقط تنش خالص است به شکلی که مخاطب های آن فکر کنند الان وسط صحنه نبرد هستند.

موسیقی خشن, متالیک با اثرات صدای ساینده ای را در کل آلبوم تجربه خواهید کرد.

The Mole

ترک آغازین آلبوم “The Mole” نام دارد. به نظرم تنها ترکی است که میتوانید زیبایی بدون فیلم را با آن تجربه کنید. بقیه ترک های تنها با خود فیلم زیبایی دارن و کاملا در خدمت فیلم هستند. این ترک با موسیقی بی کلام آرام آغاز می شود. و با گذر زمان شکل و حال اصلی خود را می گیرد. یک جورایی اتمسفر آن مرا یاد فیلم در میان ستارگان می اندازد. وقتی که به این ترک گوش می دهم ترسی در من به وجود می آید که قرار است اتفاقی بیوفتد. هانس زیمر با ساخت این ترک به خوبی حس خطر و نبود چاره را در داستان نهاده است.

 

We Need Our Army Back

ترک “We need our army back” را که گوش می دهم به شدت از آن لذت می برم چون کهموسیقی آمبینت تاریکی در آن وجود دارد.

به خوبی در متن فیلم پخش می شود و هماهنگ با ضربان قلبم است.

در ابتدایی که آلبوم موسیقی پخش می شود ما مردانی را شاهد هستیم که کم کم از وضعیت موجود آگاه می شوند.

و به روش خودشان به دنبال راه خلاصی از آن هستند.

آن شیوه ساخت و تکاملی که در موسیقی فیلم Interstellar شاهد آن بودیم همان شیوه ساخت در فیلم دانکرک وجود دارد.

به خصوص در لحظات پر تنش فیلم. ساده تر بخوام توصیفش کنم,

اگر جنبه احساسی و ملودیک را از موسیقی در میان ستاران بگیرید با موسیقی فیلم دانکرک رو به رو خواهید شد.

به شخصه برای من آهنگ های فیلم Dunkirk به شدت اعتیاد آور هستند.

موسیقی به گونه ای است که آدم رو مجبور می کند از فضای سرد و متالیک و نابخشودنی آن لذت ببرد.

باور کنید هر زمان که آلبوم را گوش میدهم با خودم میگم هر لحظه موسیقی به همان حالت احساسی خودش بر میگردد اما اینطور نیست و کاملا حس و حالی جدید دارد.

 

Supermarine

وقتی ترک Supermarine را که گوش کردم شیفته ی آن شدم و ای کاش ماکزیمومی برای ولم صدا وجود نداشت, دوست داشتم آن را با صدای بلندتری گوش دهم. یا اجرای زنده “The dark knight suite” افتادم که به شدت تاریک و ریتمیک و پرخاشگرانه بود. تمام افرادی که در حال اجرای آن بودند, انگار تمام هدف انها در زندگی اجرای آن “سوت” بود. و وقتی آن حمله عظیم را دیدم انگار دقیقا همان حس را داشتم. حتی در زمانی که فکر میکردم موسیقی به اوج تاریکی خود رسیده , اینطور نبود و انها جلوتر رفته بودند!

The Tide

اولین سایه ملایمت در ترک “The Tide” نمایان می شود.

ترکی تاثیرگذار که نشانه هایی از درماندگی و دست های رو به دعا در آن دیده می شود.

اتفاقی نادر در این آلبوم سرد است. شما میتوانید از گوش دادن به آن لذت ببرید اگر از ترک تیک تاک فیلم در میان ستارگان لذت بردید.

هیچ وقفه ای در آن وجود ندارد و به طور مداوم پخش می شود.

هانس و تیمش موفق شده بودند که اتمسفری را ایجاد کنند که منی که همین حالا در اتاق نشیمی نشستم احساس ناامنی کنم و بخوام برم در گوشه ای پناه بگیرم.

موسیقی توانایی حقه زدن به ذهن را دارد و کاری کند که شما در موقعیت هستید که سرشار از نا امیدی است.

همیشه در حال فرار, در حال پناه گرفتن. به شدت به دنبال جایی برای فرار می گردید.

 

Home

این ترک مثل هدیه ای است برای شنوندگان شجاع این آلبوم است, کسانی که شیفته ی این البوم هستند.

تا به اینجا هر ترکی را که گوش دادیم در ابتدا حالت مجازاتی داشتند و با جلو رفتن کمی حالت احساسی پیدا می کردند.

همانند خورشیدی که بعد از چند روز طوفان ابرها را می شکافد و شروع به تابیدن می کند. عاشق این ترک هستم.

اینکه چه طور به زیبایی چهار چوب اصلی خود را بدست می آورد.

 

سخن پایانی درباره ی موسیقی متن فیلم دانکرک

“دانکرک” آلبومی ریتمیک و منظم بود. نظم نظامی به همراه فقدان احساس.

احساس در وجود کاراکتر ها باقی ماند, در دل زندگی واقعی آنها.

انگار که موسیقی هم بین وضوح و مرز های مشخص شده باقی می ماند.

هدف هانس زیمر و تیمش هم همین بوده.

مطمئنا آن تیک تاک و آن تنش مداومی که در موسیقی وجود داشت باب میل خیلی ها نبوده.

مطمئنا آلبوم آهنگ فیلم دانکرک کاملا متفاوت از کارهای دیگر این آهنگساز بوده.

به شما پیشنهاد می کنم این آلبوم را حتما گوش دهید چون کاملا با آلبومی منحصر به فرد رو به رو هستید.

لیست آهنگ های فیلم :

۱) The Mole – 5:35

۲) We Need Our Army Back – 6:28

۳) Shivering Soldier – 2:52

۴) Supermarine – 8:03

۵) The Tide – 3:48

۶) Regimental Brothers – 5:04

۷) Impulse – 2:36

۸) Home – 6:02

۹) The Oil – 6:10

۱۰) Variation 15 (Dunkirk) – 5:51

۱۱) End Titles – 7:12

مدت زمان کل آلبوم حدود ۶۰ دقیقه می باشد.

اطلاعات بیشتر در ویکی پدیا

دانلود آلبوم با کیفیت : MP3-320kbps