حاوی اسپویل

جنگ جهانی دوم معقوله‌ای است که طی سالیان متمادی پرداخت‌های مختلفی به آن صورت گرفته و از زوایای مختلف به شکل گیری، روند و پایان گرفتن آن پرداخته شده است. اما برخلاف دنیای سینما در بین سریال‌های تلویزیونی با توجه به سختی کار آثار چندان شاخصی در این زمینه وجود ندارند و بجز چند اثری که الحق دوست‌داران جنگ‌های جهانی را در خود غرق می‌کنند. یکی از این سریال‌ها Band Of Brothers ( باند آف برادرز ) است. مینی سریالی ده قسمتی که برای علاقه‌مندان به این واقعه عظیم همچون من حکم طلا را دارد! زیرا باند آف برادرز اثری خوش‌ساخت است که به زیبایی در آن روابط در هم‌تنیده نیروهای نظامی، سختی و مشکلات جنگ، نقش فرماندهان در پیروزی‌ها و… به تصویر کشیده می‌شود که سبب خواهد شد مخاطب بیش از پیش تلخی یک جنگ واقعی را لمس کند. در همین ابتدای مقاله باید گفت اگر در دستهء افرادی قرار می‌گیرید که با وجود علاقه‌مندی به جنگ جهانی دوم هنوز باند آف برادرز را ندیده‌اید، همین حالا این صفحه را بسته! و مشغول تهیه و تماشای آن شوید!

روایت اصلی سریال از سال 1944 و زمانی که آرام آرام امپراطوری نازی در حال سقوط است شروع می‌شود. همواره در دنیای واقعی هستند گروه‌هایی که سرنوشت یک نبرد را تغییر می‌دهند و در اینجا نیز یگان چترباز هوایی ارتش آمریکا این امر را محقق می‌کنند. ستوان ریچارد وینترز و سربازان و درجه‌داران تحت فرمان وی بعد از تحمل سختی‌ها و مشکلات بسیار به جبهه‌های نبرد در هلند و اروپا اعزام می‌شوند که در اغلب موارد فاتح و پیروز هستند. یکی از مواردی که سبب شده است سریال دوست‌داشتنی باشد جدا از سبک مستند گونه و شخصیت‌پردازی خوب آن، داشتن یک تم واقعی در سریال است. در ابتدای هر قسمت و انتهای آن اطلاعاتی از آنچه که در واقعیت به وقوع پیوسته و ما در سریال دیده‌ایم در اختیار مخاطب قرار داده می‌شود که سبب افزایش حس همزاد پنداری شما با این ساخته HBO خواهد شد. اما یکی از نکات آزار دهنده سریال خود را در همین نبردها نمایان می‌کند! به عنوان مثال اپیزود سوم را اگر مشاهده کرده باشید می‌بینیم چهار یا پنج سرباز آمریکایی ده‌ها سرباز آلمانی را کشته و از صحنه فراری می‌دهند! در نتیجه چنین اتفاقاتی گاهی سبب می‌شود شما احساس کنید کمی اغماض در داستان صورت گرفته است که با در نظر گرفتن اینکه این مینی سریال را متفقین ساخته‌اند، چنین اتفاقی چندان بی‌ربط نمی‌باشد. اما به طور کلی باید گفت تام هنکس و استیون اسپیلبرگ که پیش از این خود را با نجات سرباز رایان در این ژانر بر همگان اثبات کرده بودند، باری دیگر توانستند با به تصویر کشیدن ‌ نبردهای عظیم، کشته و زخمی شدن تعداد زیادی سرباز در سریال و… توانمندی خود را به رخ بکشند.

باند آف برادرز مینی سریالی است که به واسطه سبک خاصی که دارد پرداخت و نوشتن در مورد آن سخت است! اما اگر حتی به عنوان یک مخاطب عادی به سریال نگاهی بیندازید متوجه شخصیت پردازی و تعامل فوق‌العاده زیبای بازیگران در نقش خود خواهید شد. سربازانی که نه حالتی قدیس گونه دارند و نه آدم کش‌هایی بی قلب و احساس هستند. بلکه مردانی هستند از جنس خود ما، افرادی خاکستری که گاهی تصمیمات اشتباه می‌گیرند، گاهی می‌ترسند و گاهی قهرمان باز در می‌آورند! به طور خلاصه می‌بایست گفت رابطه بین افراد و نظامیان در باند آف برادرز و تصویری که از احساسات و عواطف آنها به مخاطب ارائه می‌شود بسیار زیبا و دوست‌داشتنی است که باعث محبوبیت روز افزون این مینی سریال و به ارمغان آوردن جوایز متعددی برای سازندگانش شده است.

اما واقعا چرا باند آف برادرز را دوست داریم؟! پاسخ آن مشخص است! به خاطر کیفیت و خوش‌ساخت بودن این مینی سریال ده قسمتی است که دیدن آن بر هر کسی و به‌خصوص دوست‌داران جنگ‌های جهانی توصیه می‌شود. البته باید این مطلب را به‌خاطر داشت که با وجود داشتن تم واقعی در سریال، اندکی نگاه جانب گرایانه در ساخت آن وجود داشته است که با توجه به ارزش کلی اثر خدشه‌ای به کیفیت آن وارد نمی‌کند. همچنین شخصیت‌پردازی خوب و فیلم‌بردای و صحنه سازی‌های مطلوب یکی دیگر از نکات مثبت این سریال است که حتی باعث می‌شود ارزش دیدن مجدد را نیز داشته باشد.

در پایان باید گفت به عقیده بسیاری از دنبال کنندگان این عرصه، این مینی سریال برترین مینی سریال ساخته شده تا به امروز است و اگر هنوز موفق به دیدن آن شده‌اید در دیدنش تردید نکنید و حتی اگر پیش از این یک‌بار به تماشای این اثر نشسته‌اید به شما پیشنهاد می‌شود اگر فیلم و سریال خاصی برای دیدن ندارید باری دیگر به دیدن باند آف برادرز مشغول شوید تا تلخی و رنجش‌های حاصل از جنگ را به خوبی درک کنید.

 نقاط قوت

  • شخصیت‌پردازی خوب و سبک مستندگونه
  • روابط زیبا و جالب بین شخصیتها
  • داستان جذاب و تاثیرگذار
  • بازیهای به یادماندنی بازیگران
  • فیلم‌برداری و طراحی صحنه عالی

 نقاط ضعف

  • تحریف واقعیات جنگ