شبکه‌ی BBC شب گذشته اعلام کرد که فصل پنجم سریال «پیکی بلایندرز» (Peaky Blinders) پس از نزدیک به دو سال انتظار یکشنبه ۲۵ آگوست (یکشنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۸) از شبکه‌ی BBC One پخش می‌شود. این در حالی است که فصل‌های قبلی سریال از BBC Two روی ایر رفته بود. این تغییر پس از کسب اولین جایزه‌ی بفتا در سال ۲۰۱۸ صورت می‌گیرد. نت‌فلیکس هنوز تاریخ پخش «پیکی بلایندرز» در آمریکای شمالی را اعلام نکرده، اما معمولاً سریال‌های بریتانیایی بعد از پایان فصل در این کشور منتشر می‌شوند.

«استیون نایت» نویسنده‌ی سریال می‌گوید لحن فصل‌های قبلی در فصل پنجم حفظ شده است. «کیلین مورفی» ستاره‌ی سریال و نایت اتفاق نظر دارند که پنجمین فصل سریال بهترین فصل آن خواهد بود. مورفی می‌گوید: «یادم هست همین را در مورد فصل چهارم به خبرنگاران می‌گفتم زیرا واقعاً این احساس را داشتم. به نظر من امسال هم این مسئله صدق می‌کند.»

فصل چهارم «پیکی بلایندرز» پس از کسب بفتا بالاترین امتیاز را در میان تمامی فصول کسب کرد و مخاطبین و هواداران بین‌المللی آن هر روز بیشتر می‌شوند. کوچ سریال به BBC One نیز نشان از اطمینان شبکه به سریال دارد.

فصل پنجم در سال ۱۹۲۹ آغاز می‌شود. نایت می‌گوید «تامی شلبی» (مورفی) اکنون دشمنان متفاوتی دارد هرچند بعضی از نزدیکانش هنوز جزو طبقه‌ی کارگر بیرمنگام هستند. اپیزود اول با سقوط وال استریت شروع می‌شود و خانواده‌ی شلبی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد زیرا آن‌ها پول هنگفتی را سرمایه‌گذاری کرده بودند.

این اتفاقات همزمان با ظهور نژادپرستی، فاشیزم، ناسیونالیزم و پوپولیزم روی می‌دهند که به گفته‌ی نایت به حوادث امروز شبیه است. او می‌گوید: «به عنوان یک نویسنده احساس می‌کنم این اتفاقی خوشایند برای من و وقایعی ناخوشایند برای دنیاست. با هر فصل به نظر می‌رسد که داستان با آنچه در دنیای واقعی روی می‌دهد شباهت دارد و در فصل پنجم این مسئله بیش از همیشه مشهود است.»

«سم کلافلین» یکی از بازیگران جدیدی است که به عنوان رهبر «اتحادیه‌ی فاشیست‌های بریتانیا» نقش بازی می‌کند و در فصل پنجم دشمن اصلی تامی خواهد بود. نایت می‌گوید: «تامی به نحوی دو برابر آزادی عمل بیشتری دارد و دو برابر قدرتمندتر است. در فصل‌های دیگر، همیشه به دنبال انتقام‌جویی بود اما در این جا دشمنان قدرتمندی دارد که بزرگترین‌ آن‌ها خود اوست.»

نایت در ادامه ایده‌های خود برای فصل پنجم را اینگونه شرح می‌دهد: «ما دهه‌ی ۱۹۲۰ را پشت سر گذاشته‌ایم، هدونیزم، تجارت کوکائین و مشروب. وال استریت سقوط کرده و دنیا تا دهه‌ی ۱۹۳۰ در نوعی خماری به سر می‌برد. چیزی که من سعی در این فصل بکارم و در فصل‌های ششم و هفتم برداشت کنم این است که فاشیزم در حال پاگرفتن است.»

مورفی در مورد خصوصیت تامی در فصل جدید می‌گوید: «او مثل «جانی راتن» یا چنین چیزی است اما به گونه‌ای راه می‌رود که گویی رسماً انتخاب شده، این پوچی و تناقض را دوست دارم.» او در ادامه می‌گوید: «خطی وجود دارد که زندگی او را به دو نیمه تقسیم می‌کند. تجارب او پیش و پس از جنگ جهانی اول. فکر می‌کنم بسیاری از ارزش‌ها و خصیصه‌هایی که شخصیت او را در روزگاری که جوان‌تر بوده شکل داده‌اند را خواهیم دید. این خصوصیات به نحوی احساسی‌تر و از طرق سیاسی برملا می‌شوند و این هیجان‌انگیز است چرا که این ارزش‌ها و عواطف را لزوماً به ارزش‌ها و عواطف سردسته‌ی جنایت‌کار خیابانی نباید الصاق کرد.»

مورفی با ارجاع به حوادث فصل چهارم می‌گوید: «آن صحنه را به یاد می‌آورید که تامی در تخت‌خواب است و بچه وارد اتاق می‌شود و او کنترلش را از دست می‌دهد؟ من فکر می‌کنم در این فصل می‌بینیم که او سخت تلاش می‌کند لجام بدخلقی خودش را به دست بگیرد.» اما این لزوماً عوامل بیرونی نیستند که روان تامی را آشفته می‌سازند. مورفی معتقد است که این حالت ممکن است پدیده‌ای باشد که در میان‌سالی به سراغ هرکسی می‌آید و فقط ویژگی گانگسترها نیست.

نایت در خصوص سیر کلی شخصیت «تامی شلبی» می‌گوید: «می‌خواستم وقتی او از جنگ جهانی اول بازمی‌گردد حالتی منجمد داشته باشد، همه‌چیز یخ‌زده باشد. اما ذره-ذره یخ او آب شود و آنگاه غم و درد به سراغش آید. وقتی کرختی از میان می‌رود، درد می‌آید و در آن لحظه است که او آن را احساس می‌کند هرچند که ۱۰ سال از جنگ گذشته باشد…» نایت در ادامه به این پرسش که آیا تام دست به آدمکشی می‌زند یا نه پاسخی ارائه نمی‌دهد.

سریال «پیکی بلایندرز» در هر فصل با کارگردانان مختلفی پیش رفته فضای هنری خلق شده توسط «اوتو بثورث» در فصل اول محفوظ مانده. امسال «آنتونی بایرن» کارگردانی اپیزودها را برعهده گرفته است. «استیون نایت» سریال «پیکی بلایندرز» را «خانه‌»ی خود می‌خواند و می‌گوید در آینده یک نمایش باله و یک موزیکال براساس سریال روی صحنه خواهد رفت و هر روز اشتیاقش برای تولید یک فیلم بلند افزایش می‌یابد.

نایت در حال حاضر سرگرم نگارش فیلمنامه‌ی فصل ششم «پیکی بلایندرز» است که به گفته‌ی او داستانش «به گونه‌ای متفاوت به غرب خواهد رفت» تولید فصل ششم هنوز به شکل رسمی تأیید نشده است.