مرد عنکبوتی: دور از خانه

یک فیلم ابرقهرمانی محصول سال 2019 می‌باشد. این فیلم بر پایه‌ی کمیک‌های‌ مرد عنکبوتی کمپانی مارول ساخته‌شده و توسط کمپانی‌های کلمبیا پیکچرز و مارول استودیوز به‌صورت مشترک تولید و توسط کمپانی سونی پیکچرز توزیع شده‌است. این فیلم ادامه‌ی فیلم مرد عنکبوتی: بازگشت‌به‌خانه (Spider-Man: Homecoming)، محصول سال 2017 و بیست‌وسومین فیلم دنیای سینمایی مارول (MCU) است. کارگردانی این فیلم برعهده‌ی جان واتس بوده و کریس مک‌کنا و اریک سامرز نویسندگان آن بوده‌اند. تام هلند در نقش پیتر پارکر یا همان مرد عنکبوتی در کنار بازیگرانی مانند ساموئل ال. جکسون، زندیا، کوبی اسمالدرز، جان فاورو، جی. بی. اسموو، جیکوب باتالون، مارتین استار، ماریسا تومی و جیک جیلنهال به ایفای نقش می‌پردازد. در این قسمت از این مجموعه، پارکر از طرف نیک فیوری و میستریو ماموریت پیدا می‌کند، در اردوی مدرسه‌ای که به اروپا دارد با المنتالز بجنگد.

مذاکرات برای ساخت دنباله‌ی فیلم مرد عنکبوتی: بازگشت‌به‌خانه از اکتبر 2016 آغاز شد. در جولای 2017، کمپانی تصمیم بر حضور تام هلند و واتس (به‌عنوان کارگردان) گرفت و تا آخر همان سال، حضور نویسندگان بازگشت‌به‌خانه در این فیلم نیز قطعی شد. در سال 2018، جکسون به‌عنوان فیوری و جیلنهال به‌عنوان میستریو به سایر عوامل فیلم پیوستند. تام هلند، نام این فیلم را پیش از آغاز فیلمبرداری اعلام کرد. فیلمبرداری نیز از جولای 2018 آغاز شده و در انگلیس، جمهوری چک، ایتالیا و نیویورک انجام گرفت. در نهایت مراحل تولید در اکتبر 2018 به‌پایان رسید و تیم بازاریابی فیلم تلاش کردند تا پیش از اکران انتقام‌جویان: پایان بازی در آوریل 2019، اطلاعاتی راجع به داستان این فیلم ندهند.

در 26 ژوئن 2019 فیلم مرد عنکبوتی: دور از خانه در هالیوود، برای اولین بار به نمایش درآمد و در 2 جولای به‌صورت سه‌بعدی و آیمکس به‌شکل گسترده در سینماهای ایالات متحده‌ی امریکا اکران شد. این فیلم به خاطر شوخی‌ها، جلوه‌های ویژه و بازیگری (به‌خصوص بازی هلند و جیلنهال) مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. فروش جهانی آن بیش از 1.1 میلیارد دلار بود و همین موضوع سبب شد که اولین فیلم از مجموعه فیلم‌های مرد عنکبوتی باشد که فروش 1 میلیارد دلاری را رد می‌کند. سرانجام این فیلم تبدیل به چهارمین فیلم پرفروش سال 2019، بیست‌وششمین فیلم پرفروش تاریخ سینما و پرفروش‌ترین فیلم سونی پیکچرز شد.

 

تولید

در ژوئن 2016، مدیر کمپانی سونی پیکچرز، تام روثمن، اعلام کرد که کمپانی‌های سونی و مارول استودیوز قراردادی مبنی بر تولید قسمت‌های بعدی فیلم مرد عنکبوتی: بازگشت‌به‌خانه بسته‌اند. در همان ماه مدیر مارول استودیوز، کوین فایگی اظهار داشت ایده‌ی اولیه‌ی کمپانی برای تولید قسمت‌های بعدی این مجموعه این بود که مانند مجموعه فیلم‌های هری‌پاتر، داستان هر فیلم، طی یکی از سال‌های مدرسه‌ی پیتر پارکر اتفاق بیفتد. در واقع در فیلم دوم، پیتر در سال اول دبیرستان تحصیل می‌کند. در اکتبر 2016 مذاکراتی برای ساخت قسمت دوم این مجموعه صورت گرفت. از جمله عوامل مورد بحث این بود که کدام شخصیت شرور در این قسمت به نمایش درآید. تام هلند در آن موقع قرارداد حضور در 3 فیلم مرد عنکبوتی از جمله بازگشت‌به‌خانه را امضا کرده‌بود.

به همراه پخش اولین تریلر بازگشت‌به‌خانه، شرکت سونی زمان اکران دنباله‌ی این فیلم را 5 جولای 2019 اعلام کرد. اصرار شرکت سونی به اعلام تولید یک دنباله برای فیلم مرد عنکبوتی، مارول را در رازداری برنامه‌های خود برای مرد عنکبوتی، به دردسر انداخت. زیرا کمپانی مارول نمی‌خواست تا پیش از اکران انتقام‌جویان: پایان بازی چنین خبری را اعلام کند. به این دلیل که مرد عنکبوتی در پایان انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (2018) می‌میرد و در فیلم پایان بازی که قرار بود در آوریل 2019 اکران شود؛ دوباره زنده خواهدشد.

شرکت سونی در ژوئن 2017 فاش کرد همان‌طور که مرد آهنی در بازگشت‌به‌خانه حضور داشت؛ قرار است یکی دیگر از کاراکترهای کمپانی مارول نیز در این قسمت حضور داشته‌باشد. فایگی اظهار داشت کمپانی سونی و مارول تازه شروع به یکپارچه‌سازی برنامه‌های خود برای این فیلم کرده‌اند و فکر می‌کنند ظاهر شدن مرد عنکبوتی در فیلم‌هایی مانند جنگ ابدیت و پایان بازی از مجموعه‌ی انتقام‌جویان باعث شده که بتواند در دنیاهای سینمایی دیگر نیز حضور موفقی داشته‌باشد؛ مانند چیزی که در فیلم کاپیتان امریکا: جنگ داخلی (Captain America: Civil War) محصول 2018 دیدیم. در واقع همه چیز از فیلم مرد عنکبوتی: بازگشت‌به‌خانه آغاز شد.

هردو کمپانی سونی و مارول مشتاق بودند که کارگردان قسمت اول این مجموعه یعنی جان واتس، کارگردانی قسمت دوم را نیز به‌عهده بگیرد. فایگی در این مورد گفت: «مطمئنا قصد ما همین است». از طرفی پاسکال (تهیه‌کننده‌ی این فیلم) اشاره کرد «دیوانگی است که او را برای کارگردانی قسمت دوم نخواهند». بعدها واتس اعلام کرد قرارداد دو فیلم این مجموعه را امضا کرده‌است. در ادامه فایگی گفت عنوان این فیلم نیز به سبک عنوان فیلم قبلی یعنی بازگشت‌به‌خانه دو قسمتی خواهد بود و عدد 2 که نشان‌دهنده‌ی قسمت دوم فیلم است؛ در نام آن وجود نخواهد داشت. او همچنین اذعان داشت که فیلمبرداری قرار است در آوریل یا می سال 2018 آغاز شود. مانند بازگشت‌به‌خانه، داستان فیلم، یک شخصیت شرور خواهدداشت که تا به حال در فیلم‌های مرد عنکبوتی دیده نشده‌است. تا جولای 2017 هر دو کمپانی در حال مذاکره با واتس بودند تا کارگردانی ادامه‌ی فیلم را برعهده بگیرد. همچنین ماریسا تومی علاقه‌ی خود برای بازآفرینی نقش عمه می را همچون قسمت قبل اعلام کرد.

پاسکال گفت داستان فیلم دقایقی پس از پایان فیلم انتقان‌جویان: پایان بازی اتفاق می‌افتد. زمان دقیقی در جریان داستان فیلم عنوان نشده‌است اما از نظر واتس تقریبا بلافاصله پس از انتهای داستان پایان بازی اتفاق می‌افتد. با توجه به این، واتس فکر می‌کند که این می‌تواند یک «چالش خلاقانه و سرگرم‌کننده» برای عوامل فیلم باشد که باعث می‌شود با بسیاری از سوال‌های پاسخ‌داده‌نشده‌ی فیلم پایان بازی دست‌وپنجه نرم کنند. او اضافه کرد آنها قصد داشتند فیلمی بسازند که هم حال و هوای داستان پایان بازی را ادامه دهد و هم یک فیلم مرد عنکبوتی جذاب باقی بماند. به عنوان مثال ند، ام جی، و فلش همگی همراه با پیتر بر اثر اتفاقاتی که در جنگ ابدیت افتاد، تبدیل به خاکستر شدند. اما بعضی از همکلاسی‌هایش جان سالم به در بردند و حالا 5 سال از این اتفاق گذشته و آنها بزرگتر شده‌اند. واتس این شرایط را با فیلم Flight of the Navigator محصول سال 1986 مقایسه کرد و آن را موقعیتی «بسیار عجیب» خواند «که در عین حال می‌توانید از آن بسیار لذت ببرید».

 

باکس‌آفیس

تا 29 آگوست 2019، مرد عنکبوتی: دور از خانه مبلغ 380.5 میلیون دلار در ایالات متحده‌ی امریکا و کانادا و 736.2 میلیون دلار در جاهای دیگر فروش رفت. همچنین فروش جهانی این فیلم 1.117 میلیارد دلار بود. در 18 آگوست 2019، فروش این فیلم از میزان فروش فیلم Skyfall محصول سال 2012 پیشی گرفت و تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم کمپانی سونی در سراسر جهان شد.

سه‌هفته پیش از اکران داخلی، برآوردها حاکی از آن بود که این فیلم در 6 روز اول اکران داخلی، حدود 170 میلیون دلار خواهدفروخت. برخی گزارش‌ها نیز اشاره داشتند که فیلم به فروش 200 میلیون دلاری خواهد رسید و برخی دیگر نظر بر این داشتند که تنها 165 میلیون دلار خواهدفروخت. اما خود شرکت سونی پیش‌بینی می‌کرد که فیلم در هفته‌ی اول اکران خود حدود 154 میلیون دلار بفروشد. هنگامی‌که هفته‌ی اول اکران فرارسید؛ به خاطر فروش پایین قسمت‌های پیشین، تخمین‌ها به 140 میلیون و تخمین‌های خود استودیو به 120 میلیون دلار کاهش یافت. این فیلم در 4634 سالن به نمایش درآمد که باعث شد رکورددار بیشترین نمایش پس از انتقام‌جویان:پایان بازی شود.

این فیلم رکورد 39.3 میلیون دلاری در اولین روز نمایش را که در روز سه‌شنبه‌ بود، ثبت کرد. فقط 2.8 تا 3 میلیون دلار این مبلغ، مربوط به نمایش‌های نیمه‌شب این فیلم بود که درون حدود 1000 سالن سینما به نمایش گذاشته‌شد‌. در روز دوم اکران، میزان فروش این فیلم به 27 میلیون دلار رسید که آن را تبدیل به پردرآمدترین روز چهارشنبه در کل دنیای سینمایی مارول کرد. از طرفی در چهارم جولای، حدود 25.1 میلیون دلار فروخت و پس از فیلم تبدیل‌شوندگان (Transformers) که 29 میلیون دلار در سال 2007  فروخته بود؛ در رده‌ی دوم پرفروش‌ترین نمایش‌ها طی تعطیلات قرار گرفت. این فیلم ‌در اولین «آخر هفته‌ی» نمایش خود حدود 92.6 میلیون دلار و در شش روز ابتدایی اکران به فروش 185.1 میلیون دلاری دست یافت که باعث شد از فروش 180 میلیون دلاری مردعنکبوتی2 (2004) در شش روز، پیشی بگیرد.

در هفته‌ی دوم اکران، فیلم مبلغ 45.3 میلیون دلار فروخت و با اینکه 51 درصد از میزان فروشش کاسته شده‌بود؛ در صدر باکس‌آفیس قرار گرفت. در واقع این فیلم کاهش فروش کمتری نسبت به فیلم بازگشت‌به‌خانه در هفته‌ی دوم (62 درصد) داشت. در هفته‌ی سوم اکران به فروش 21 میلیون دلاری دست یافت؛ اما با اکران فیلم جدید شیرشاه (The Lion King) از صدر باکس‌آفیس به عقب رانده‌شد.

قرار بود که این فیلم فروش جهانی 350 میلیون دلاری در هفته‌ی اول و حدود 500 میلیون دلاری در 10 روز اول اکران خود داشته‌باشد. اما در چین و ژاپن که اکران این فیلم 1 هفته زودتر از امریکا آغاز شده بود؛ انتظار می‌رفت در هفته‌ی اول، 90 میلیون دلار بفروشد. با اینکه بلیط‌های پیش‌خرید شده در چین، از میزان پیش‌خرید فیلم بازگشت‌به‌خانه کمتر بود؛ اما حدود 35.5 میلیون دلار در روز اول اکران خود فروخت. 3.4 میلیون دلار این مبلغ، مربوط به نمایش‌های نیمه‌شب سینماها بود. اکران این فیلم در چین و ژاپن، با فروش حدود 111 میلیون دلاری به پایان رسید؛ که 98 میلیون دلار آن مربوط به چین بود و تبدیل به چهارمین اکران پرفروش بین فیلم‌های ابرقهرمانی برتر چین شد.

فروش جهانی دور از خانه طی 10 روز اول اکران خود، به 580.1 میلیون دلار رسید که 238 میلیون دلار آن مربوط به اکران‌های بین‌المللی در هفته‌ی اول بود. این فیلم در چین طی 10 روز، 167.4 میلیون دلار به‌دست آورد و کره‌ی جنوبی با 33.8 میلیون دلار در رتبه‌ی دوم فروش بین‌المللی این فیلم قرار گرفت. همچنین این فیلم در کشورهای انگلستان مبلغ 17.8 میلیون دلار، مکزیک 13.9 میلیون دلار و استرالیا 11.9 میلیون دلار فروش داشت.