نقد فیلم In Time در مجله تخصصی نقد و بررسی راتن تمیتوز

در زمان (In Time) فیلمی در ژانر علمی–تخیلی و اکشن محصول سال ۲۰۱۱ آمریکا ساختهٔ اندرو نیکول است با بازی جاستین تیمبرلیک، آماندا سیفرید، کیلین مورفی، اولیویا وایلد، جانی گالکی که به دنیایی پادآرمان‌شهری می‌پردازد که در آن زمان واحد پول محسوب می‌شود و هر فرد مقداری زمان دارد و اگر این زمان به صفر برسد وی خواهد مرد.

ماجرای فیلم از این قرار است که در آینده نچندان دور، عمر هر انسان به ۲۵ سال سن می رسد. دو نوع انسان داریم. یکی پولدار که با پول می توانند سن خود را تا بینهایت بسانند و یکی هم فقیر که یا باید با فراهم کردن پول، برای خود عمر بخرند (!) یا اینکه در سن ۲۵ سالگی بمیرند. مردی فقیر با نام ویل (با بازی جاستین تیمبرلک) روزی مردی را ملاقات می کند که عمری طولانی دارد. او بخشی از سن او را برای خود می گیردو کمی بعد متوجه می شویم پلیس به دنبال ویل است..

فیلم در زمان (سروقت / به موقع) روایتی از یک جامعه در آینده است که دانشمندان با تغییرات ژنتیکی توانستهاند عمر بشر را در ۲۵ سالگی متوقف کنند و بشر برای زنده ماندن پس از این سن باید تلاش کند به جای پول، «زمان» برای زنده ماندن به دست آورد. در این فیلم زمان کارکرد پول را پیدا کرده و شخصیتهای داستان باید به جای پول، زمان کسب کنند. سرمایهداران و ثروتمندان  با در اختیار داشتن زمان نامحدود (سرمایه‌ی زمان به جای سرمایه‌ی پول) در این جامعه به زندگی جاودانه دست پیدا کردهاند. آن‌ها با احتکار زمان بانکهایی به وجود آورده‌اند که به جای پول «زمان» به مردم وام میدهند.

داستان اصلی از آن‌جا آغاز می‌شود که قهرمان فیلم با از دست دادن مادر خود بر اثر تمام شدن زمان زندگیش، دست به شورش علیه نظام سرمایه‌داری زمان‌مبنا میزند و با همراه شدن دختر سرمایه‌دار بزرگ جامعه در نهایت موفق به فروپاشی این سیستم میشوند.

فیلم در زمان – In Time به خوبی توانسته رابطه‌ی نظام سرمایهداری با جامعه و نیز دو مولفه‌ی ربای نفس و داروینیسم اجتماعی را با استفاده از عناصر دراماتیک به تصویر بکشد.

۱- کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟!

۲ بازیگر اصلی فیلم را احتمالاً همه شما خواهید شناخت. « جاستین تیمبرلک » که معرف حضور طرفداران دنیای موسیقی پاپ هست و در آن طرف هم « آماندا سیفرید » که در همین یکی دو سال اخیر در کلی فیلم کوچک و بزرگ نظیر « شنل قرمزی » یا « Dear John »  حضور داشته، دیگر بازیگر شناخته شده فیلم است. سیلیان مورفی هم یکی از بازیگران فیلم است.

۲- داستان فیلم درباره چیست ؟

در آینده ایی نزدیک، عمر انسانها تنها به ۲۵ سال خلاصه می شود و پس از این مدت اگر ملت پول داشته باشند می توانند عمر بخرند! و اگر هم نداشته باشند می بایستی جان به عزرائیل تسلیم کنند. در این بین پسری از طبقه ضعیف جامعه به نام ویل ( جاستین تیمبرلک ) بعد از اینکه یک شب در بار به نحوی صاحب عمری افزون می گردد، سعی می کند تا این عمر را خیرات کرده و همچنین به مبارزه مسئولان رده بالا برود که عمر مردم را در شیشه کرده اند و بعد هم به خود آنها می فروشند!

۳- بازیگران فیلم چه کسانی هستند؟

Justin Timberlake ، Amanda Seyfried ، Cillian Murphy ، Olivia Wilde

۴-کارگردان کیست ؟

« آندریو نیکول » که چند فیلم خوب و خاطره انگیز را نوشته و کارگردانی کرده است.

البته در کل کارنامه هنری « نیکول » در مقام نویسندگی بسیار پربارتر از از کارگردانی است چراکه در آن نویسندگی فیلم تحسین شده « نمایش ترومن » به چشم می خورد که حتی برای آن کاندید دریافت اسکارهم شده بود. « نیکول » در کارگردانی تا به امروز ۴ فیلم ساخته که « گاتاکا » سرشناس ترین فیلمش بوده است.

۵- خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه کنند؟

مطمئنم اگر ۴ تا فیلم شبیه به « In Time » دیده باشید به راحتی می توانید حدس بزنید که باید به چه نکاتی توجه کنید. خلاصه می کنم: نقش منفی فیلم شبیه آدم خشن هاست و کلا با کسی شوخی ندارد، پسر فقیر داستان ما با یه دختر بالا شهری آشنا می شود و در اول داستان تا دلتان بخواهد اختلاف دارند اما در ادامه کلی دل و قلوه به هم می دهند که اصلی ترین دلیل نگرانی خانواده ها هم باید همین دل و قلوه دادن این ۲ به هم باشد! البته نگران نباشید، خبر خاصی نیست!.

۶- نکات مثبت فیلم ؟

ایده اولیه فیلم جالب است و تماشاگر را کنجکاو می کند تا محتویات را بررسی کند.

فیلم بی شباهت به اولین ساخته موفق« نیکول » به نام « گاتاکا » نیست؛ در هر دوی این فیلمها یکی می خواهد ضد سیستم باشد. « نیکول » خوب می داند که چطور می بایستی یک نفر را ضد سیستم کند!

بازی سیلیان مورفی بسیار بهتر از دیگر بازیگران فیلم است.

در این فیلم « اولویا وایلد » نقش مادر ۵۰ ساله « جاستین تیمبرلک » را بازی می کند! در مورد بازیگری این خانم جوان که اتفاقاً بسیار خوش قیافه هم هست، نظری ندارم اما تلاشش را برای بازی در چنین نقشی ستایش می کنم.

« آماندا سیفرید » که به قول یکی از همکاران شبیه به عروسکهای چینی هست!، بازی قابل توجهی ارائه نداده اما حضورش در فیلم بسیار موثر بوده زیرا تماشاگر بخاطر تماشای سر و روی او، تا پایان فیلم بر روی صندلی می نشیند!

محل رخداد اتفاقات فیلم مربوط به آینده می شود اما تا جایی که امکان داشته ،سعی شده تا این قضیه حواس تماشاگر را پرت نکند که دقیقاً همینجوری هم شده؛ فیلم بیشتر بر کاراکترهایش تکیه دارد تا محیط.

۷- نکات منفی فیلم ؟

داستان فیلم مربوط به آینده است اما شکل و شمایل خودروها در این زمان چندان با عقل جور در نمی آید. خودروهایی که در « In Time » وجود دارد بیشتر شبیه ماشین های تزئین شده دهه ی ۷۰ میلادی هست!

داستان فیلم زیادی « رابین هود »ی هست! اینکه از غنی بگیری و به فقیر بدی؛ آن هم در فیلمی که داستانش در آینده رخ می دهد، کمی باعث دلسردی تماشاگر می شود.

از آن جهت که فیلمنامه « In Time » به طور کامل براساس فرمول آشنای ” مردی علیه سیستم ” نوشته و پرداخته شده ، به راحتی می توان اول و آخر فیلم را حدس زد. متاسفانه حتی سکانس های تعقیب و گریز هم به شدت قابل پیش بینی هستند.

« جاستین تیمبرلک » بازیگر خوبی هست اما در نقش یک ” ضد سیستم ” اصلا قابل قبول نیست. یکجورایی تماشای « تیمبرلک » که می خواهد یک مجموعه را سرنگون کند، خیلی خنده دار از آب درآمده!

« آندرو نیکول » نتوانسته به خوبی اکشن فیلم را رهبری کند. ضرباهنگ سکانس های اکشن فیلم نامنظم هستند و توانایی ایجاد هیجان را در تماشاگر ندارند. کارگردانی این فیلم یکی مثل « مایکل بی » را می خواست.

شیمی بین « تیمبرلک » و « سیفرید » به خوبی شکل نگرفته و این ۲ اصلاً کاری به همدیگر ندارند و فقط دیالوگ هایشان را ادا می کنند! شاید یکی از دلائل این امر این باشد که « جاستین تیمبرلک » این بار دیگر سعی نکرده با هنرپیشه خانم مقابلش رابطه ایی خارج از دنیای سینما داشته باشد!