سیاره‌ی مریخ تا به حال به شکل‌های مختلفی در فیلم‌های هالیوودی به تصویر کشیده شده است، اما نمی‌توان هیچ‌کدام از آن‌ها را دقیق یا درست نامید. با این حال، فیلم "مریخی" (The Martian)  قرار است این روند غیرواقعی بودن را متوقف کند.
جیم گرین، مدیر بخش علوم سیاره‌ای ناسا که در مراحل ساخت فیلم به عنوان یک مشاور حضور داشته است، درباره‌ی فیلم مریخی می گوید :  این فیلم رفتن به مریخ را از هر داستان علمی-تخیلی دیگری که دیده‌ام نزدیک‌تر به واقعیت نشان داده است.

فیلم مریخی درباره‌ی یک فضانورد امریکایی است که روی مریخ فرود می‌آید. گرین با مقایسه‌ی فیلم با دیگر فیلم‌های هالیوودی علمی-تخیلی می‌گوید: اگز قرار است به جایی که انسان در آن قدم نگذاشته برویم. باید به نقطه‌ای که به سمت‌اش حرکت می‌کنیم نگاه کنیم و این موضوع ما را برای آینده آماده می‌کند.

نقش اصلی فیلم مریخی را مت دیمن بازی می‌کند. داستان فیلم در 20 سال آینده اتفاق می‌افتد که در آن مت دیمن، با توجه اساس تحقیقات امروز ناسا، در حال زندگی کردن روی مریخ است.
این بازیگر درباره‌ی فیلم گفته است: امیدوارم که این فیلم دیگران را به شرکت در چنین برنامه‌هایی تشویق و آن ها را درباره‌ی علم هیجان‌زده کند. احتمالا ناسا امیدوار است تا با این فیلم بتواند بودجه‌ی میلیاردی که برای اکتشاف مریخ نیاز دارد را تامین کند. گرین می‌گوید: جوانان جدید، نسل مریخ هستند و این سیاره واقعا در ذهن‌شان جای گرفته است.

فیلم مریخی با اقتباس از رمانی به همین نام ساخته شده است. فیلم توسط ریدلی اسکات، که کارگردانی فیلم‌های گلادیاتور و بلید رانر را در کارنامه هنری خود دارد، ساخته شده است. اسکات تعادل خوب بین واقعیت و سرگرمی را علت ترغیب وی به قبول این پروژه می داند.